Kesä lähenee loppuaan, samoin minun reissuni. Olen ollut täällä kohta kolme kuukautta, nauttinut, nähnyt, kokenut, tuntenut, tutustunut, miettinyt, pohtinut, kuunnellut, sanonut ja ennen kaikkea ikävöinyt. Olen ikävöinyt terveellä tavalla, en ole riutunut ikävääni, en ole turtunut siihen. Olen ikävöinyt onnellisesti. Ja se tunne on jotain aivan käsittämätöntä.

Kliseistä, mutta totta: kaiken tämän aikana olen myös kasvanut. On tehnyt tosi hyvää tunkeutua keskelle yhden pariskunnan, yhden perheen elämää ja katsoa sitä ihan läheltä. Minulle on selvinnyt se, mitä itse elämältäni, mieheltäni ja perheeltäni haluan ja mitä haluan heille itsestäni antaa. Haluan kumppanin, jonka kanssa voin perustaa perheen, jossaon avoimuutta, rehellisyyttä, rakkautta, luottamusta, lempeä ja lämpöä. Toisaalta myös sääntöjä, rutiineja ja rituaaleja, jotka tuovat turvallisuutta.

Haluan kumppanin, joka haluaa tätä samaa ja juuri minun kanssani. Haluan aidon, turvallisen, elämänmyönteisen, urheilullisen, luotettavan kumppanin. Haluan lapsilleni isän, joka on läsnä. Isän, joka ottaa huomioon, ottaa syliin, kuuntelee ja tukee. Isän, joka haluaa oikeasti olla isä lapsilleen.

Tiedättekö mitä? Parasta kaikissa oivalluksissa on se, että minulla on tällainen kumppani juuri tällä hetkellä. En voisi kuvitella ihanempaa miestä tai ihanempaa isää kuin hän. Ja siellä hän minua odottaa. Kolmen viikon päästä astun ovesi taakse. Odotat minun saapuvan vasta neljän viikon päästä, mutta pääsenkin lähtemään jo aiemmin ja yllätän sinut. Tiedän, että itket. Tiedän, että itken. Tiedän, että haluan heti sinun lähellesi. Tiedän, että sanon heti, miten paljon sinua rakastan. Tiedän, miten vastaat. Olen valmis panostamaan juuri sinuun ja juuri meihin. Nyt olen valmis.

Tasan neljän vuoden päästä 18.8.2012 menen naimisiin, jos kaikki menee niin kuin olemme jo nyt suunnitelleet. Molemmat miettivät mielessään päivän, jona haluaisivat naimisiin ja kumpikin valitsi sattumalta tämän saman päivän.Tämän neljä vuotta haluan harjoitella elämää kanssasi, katsoa mihin meistä on. Minä tiedän, että meistä on vaikka mihin, se on kiinni vain kahdesta asiasta: sinusta ja minusta. Rakastan sinua.